در سال 1880 میلادی نیکلا تسلا موتور سه فاز را اختراع کرد، اختراعی که با برق سه فاز کار میکرد، زندگی ما را برای همیشه تغییر داد اما یک محدودیت بزرگ داشت که تنها با سرعت ثابت کار میکرد، برای پوشش دادن این محدودیت اختراعات بسیاری انجام شد اما مهمترین و موثرترین آن صد سال بعد از تسلا آمد، دستگاهی که موتور میتواند با آن در سرعتهای متغیر حرکت کند. در دهه 80 قرن بیستم درایو فرکانس متغیر شکل گرفت.
در این فیلم به کارکرد درایو پرداخته شده است. سه قسمت اصلی درایو، یک سو کنندهی جریان (مبدل برق AC به DC)، خازن و مبدل برق DC به AC است. در مرحلهی اول جریان سه فاز یک سو میشود، جریان حاصل در این مرحله نوسان دارد، بنابراین با استفاده از خازن این جریان یکنواخت شده و نوسان آن رفع میشود. سپس شش سوییچ موجود در دستگاه مبدل جریان DC به AC هستند. با خاموش و روشن شدن این سوئیچها میتوان فرکانسهای مختلف به دست آورد که با این فرکانسها سرعت موتور تنظیم میشود. اصطلاحاتی چون چرخه متغیر، فرکانس قابل تنظیم درایو یا سرعت متغیر در درایو در واقع مترادف با درایو فرکانس متغیر (VFD-Variable Frequency Drive) هستند.
در فیلم پیش رو نگاهی به یک درایو دهه 80 انداخته شده است که اساس درایوهای کنونی است. از لحاظ طراحی این درایو ابتدایی است اما قطعات یک درایو صنعتی یا یک درایو آسانسوری بر اساس همین نظم کنار هم چیده شدهاند. قسمت دیود که همان مبدل ابتدایی درایو است در پایین درایو قرار گرفته است و شش دیود در این دستگاه وظیفه یکسو سازی جریان را دارند، سیلندر حاضر در این دستگاه نقش خازن را دارد و جریان یکسوی ایجاد شده را نوسانگیری میکند. در نهایت ترانزیستورهای این دستگاه با خاموش و روشن شدن فرکانسی ایجاد میکنند که سرعت موتور را کنترل میکند. این امکانِ فوقالعاده، صرفهجویی در مصرف انرژی و کارآمدی بیشتری به موتور میدهد و به ما اجازه میدهد تا با کنترل دور موتور، سیستمها را در هر شرایطی که مطلوب است کنترل کنیم.
برای بررسی اطلاعات بیشتر و مشاهدهی درایو استارک و درایو یونیک به محصولات استنسون سر بزنید و برای اطلاع از قیمتها به بخش تماس با ما بروید.